WYPALENIE ZAWODOWE I MOTYWACJA

Cel ogólny szkolenia:

Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom wiedzy w zakresie syndromu wypalenia zawodowego oraz mechanizmu i technik radzenia sobie ze stresem
i trudnymi sytuacjami w pracy zawodowej. Uczestnicy rozwiną umiejętności konstruktywnego radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym a także rozwiną kompetencje w obszarze motywacji i komunikacji interpersonalnej.

 

Cele szczegółowe:

1. Umiejętność zaobserwowania syndromu wypalenia zawodowego
u siebie i u swoich pracowników.
2. Wiedza jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu oraz znajomość znaczenia zachowania harmonii pomiędzy poszczególnymi sferami życia.
3. Umiejętność formowania celów w sposób, zakładający ich realizację.
4. Umiejętność rozpoznawania kryteriów ważnych dla innych ludzi oraz ustalania środków niezbędnych do osiągania celów.
5. Swoboda w komunikowaniu się – dobry kontakt, wywieranie pozytywnego wpływu na ludzi, elastyczność i skuteczność.
6. Umiejętność odnajdywania i uruchamiania mechanizmów samomotywacji i motywowania innych.
7. Umiejętność szybkiego reagowania na zmiany.
8. Umiejętność skutecznego myślenia i działania.
9. Umiejętność skutecznej komunikacji.

Czas trwania szkolenia: 8 godzin

Ramowy program szkolenia

 

 STRES ZAWODOWY:

  • Istota stresu zawodowego
  • Dobry” i „Zły” stres, czyli rola stresu w naszym życiu
  • Jak radzić sobie z objawami stresu?
  • Jak nie dopuszczać do sytuacji stresowych? – profilaktyka

 

JA I PRACA – AUTODIAGNOZA:

  • Moje relacje z moja pracą
  • Aspekty: kontroli, nagradzania, społeczności, wartości a syndrom wypalenia zawodowego
  • Analiza transakcyjna – role grupowe, kto najszybciej się wypala?
  • Analiza transakcyjna – relacje a wypalenie i poziom motywacji (aspekt społeczności)

 

WYPALENIE ZAWODOWE W TEORII I PRAKTYCE:

  • Czym jest wypalenie zawodowe?
  • Objawy i przyczyny wypalenia – odwołanie do doświadczeń uczestników
  • „Czy jestem w grupie podwyższonego ryzyka?” – analiza czynników z własnego otoczenia zawodowego uczestników
  • Indywidualne predyspozycje oraz inne czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia syndromu wypalenia zawodowego

 

ŚWIADOMOŚĆ CELU SWOICH DĄŻEŃ W PROFILAKTYCE SYNDROMU WYPALENIA ZAWODOWEGO:

  • Znaczenie stawiania celu w życiu zawodowym i prywatnym
  • Strategie stawiania celu
  • Znaczenie spójności celów
  • Hierarchia ważności celów

 

ZASADY PRZEKAZYWANIA INFORMACJI ZWROTNEJ:

  • FEEDBACK – twórcza analiza niepowodzeń. Analiza aktualnej sytuacji
  • Regulowanie skali odbioru
  • Kreowanie właściwej atmosfery
  • Skuteczna komunikacja. Różnica między opisem a oceną
  • Opis zachowania, które powinno być zmienione
  • Opis pożądanych zachowań
  • Poszukiwanie wspólnych rozwiązań
  • Osiąganie porozumienia
  • Formy i przykłady pytań: otwarte, zamknięte, wprost, alternatywne, sugerujące, odroczone i przejściowe

 

SKUTECZNE CHWALENIE I KONSTRUKTYWNA KRYTYKA:

  • Rozumienie i przygotowanie się do sytuacji stanowiących wyzwanie
  • Opór i radzenie sobie z oporem
  • Podnoszenie morale, motywacja i zaangażowanie
  • Funkcje ekspresji niewerbalnej
  • Afirmacje, Parafrazy i odzwierciedlenia
  • Komunikaty JA

 

MOTYWACJA

  • Motywacja wewnętrzna a motywacja zewnętrzna
  • Hierarchia potrzeb
  • Motywatory płacowe i pozapłacowa
  • Teoria „Góry lodowej”
  • Znaczenie odnalezienia harmonii pomiędzy pracą zawodową a życiem prywatnym