Cel ogólny:
Celem szkolenia jest podniesienie umiejętności osobistych pracowników, pozwalających na radzenie sobie ze stresem, ułatwiających sprawne realizowanie zadań oraz zwiększenie umiejętności w zakresie psychologicznych aspektów wykonywania pracy.
Cele szczegółowe:
Po zakończeniu szkolenia uczestnik będzie potrafił:
- Rozpoznawać stresory.
- Sprawnie stosować techniki relaksujące.
- Umiejętnie korzystać z innych metod redukcji stresu.
- Wykorzystywać różne strategie radzenia sobie ze stresem.
- Rozpoznawać i skutecznie radzić sobie z trudnym klientem.
- Umiejętnie reagować na sytuacje konfliktowe w zespole.
- Zastosować narzędzia skutecznej komunikacji w konflikcie oraz metody rozwiązywania konfliktów i ich efektywność w pracy.
- Asertywnie radzić sobie w sytuacjach trudnych mając na uwadze efektywność pracy.
- Analizować trudne sytuacje w pracy, konstruktywnie reagować na stres z tym związany.
Czas trwania szkolenia: 16 godzin
Ramowy program szkolenia
CO WARTO WIEDZIEĆ O FIZJOLOGICZNYCH MECHANIZMACH STRESU – CO TO JEST STRES:
- Stres jako reakcja adaptacyjna organizmu na wszelkie stawiane mu wymagania
ODPORNOŚĆ NA STRES:
- Dwa rozumienia odporności
- Czynniki uodporniające
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE STRESU I RADZENIA SOBIE – JAK NIE DOPUSZCZAĆ DO SYTUACJI STRESOWYCH – PROFILAKTYKA:
- Model transakcyjny Lazarusa
- Ocena pierwotna i wtórna
PSYCHOLOGIA CZYNNOŚCI ZARADCZYCH (COPING)- JAK RADZIĆ SOBIE Z OBJAWAMI STRESU:
- Sposoby – formy radzenia sobie
- Propozycja Lazarusa Ways of Coping
- Styl a strategia radzenia sobie
- Przykłady stylów
ZESPÓŁ WYPALENIA ZAWODOWEGO WSKUTEK STRESU:
- Czym jest wypalenie zawodowe
- Fazy wypalenia zawodowego
- Diagnoza
- Profilaktyka
- Przeciwdziałanie
TECHNIKI RELAKSACYJNE UWALNIANIA NAPIĘCIA I REDUKCJI STRES:
- Techniki oddechowe
- Trening relaksacyjny Jacobsona
- Trening autogenny Schulza