SPOSOBY PROWADZENIA ROZMÓW OCENIAJĄCYCH

Cel ogólny szkolenia:

Ideą treningu jest zdobycie podstawowych umiejętności niezbędnych do prowadzenia rozmowy oceniającej w ramach realizacji systemu okresowych ocen pracowniczych.

 

Cele szczegółowe:

  1. Umiejętność formowania celów w sposób, zakładający ich realizację.
  2. Umiejętność rozpoznawania kryteriów ważnych dla innych ludzi oraz ustalania środków niezbędnych do osiągania celów.
  3. Swoboda w komunikowaniu się – dobry kontakt, wywieranie pozytywnego wpływu na ludzi, elastyczność i skuteczność.
  4. Umiejętność odnajdywania i uruchamiania mechanizmów samomotywacji
    i motywowania innych.
  5. Umiejętność szybkiego reagowania na zmiany.
  6. Umiejętność skutecznego myślenia i działania.
  7. Umiejętność skutecznej komunikacji.

 

Czas trwania szkolenia: 8 godzin

Ramowy program szkolenia

 

CEL I ZNACZENIE PRZEPROWADZANIA OKRESOWYCH ROZMÓW OCENIAJĄCYCH:

  • Okresowe systemy ocen pracowników
  • Analiza potencjału kadrowego

 

POJĘCIE KOMPETENCJI ZAWODOWYCH:

  • Kompetencje a kwalifikacje
  • Kompetencje a talenty

 

PRZYGOTOWANIE DO ROZMOWY OCENIAJĄCEJ:

  • Analiza dokumentów
  • Zebranie i opracowanie istotnych faktów z pracy osoby ocenianej
  • Zapoznanie się z arkuszem oceny i samooceny
  • Własne emocje
  • Typy pracowników – różne osobowości

 

ETAPY ROZMOWY OCENIAJĄCEJ:

  • Strategie budowania całości rozmowy oceniającej
  • Nawiązanie kontaktu, wskaźniki, sposoby jego podtrzymania
  • Kontakt rzeczywisty i kontakt pozorny
  • Autodiagnoza mocnych i słabych stron
  • Omówienie obszarów ocenionych pozytywnie
  • Wskazanie obszarów, w których warto osiągnąć poprawę
  • Określenie celów krótko i długoterminowych – aspekt motywacji
  • Podsumowanie rozmowy

 

ZASADY PRZEKAZYWANIA INFORMACJI ZWROTNEJ, ROLA PYTAŃ W ROZMOWIE:

  • Analiza aktualnej sytuacji
  • Kreowanie właściwej atmosfery
  • Skuteczna komunikacja
  • Różnica między opisem a oceną
  • Formy i przykłady pytań: otwarte, zamknięte, wprost, alternatywne, sugerujące, odroczone i przejściowe

 

SKUTECZNE CHWALENIE I KONSTRUKTYWNA KRYTYKA:

  • Opór i radzenie sobie z oporem
  • Podnoszenie morale, motywacja i zaangażowanie
  • Funkcje ekspresji niewerbalnej
  • Afirmacje
  • Parafrazy i odzwierciedlenia
  • Komunikaty JA

 

BŁĘDY W OCENIE PRACOWNICZEJ:

  • Błędy techniczne:
  • Błędy psychologiczne:

 

USTALANIE PLANU ROZWOJU PRACOWNIKA:

  • Wykorzystanie i interpretowanie zebranych danych
  • Komunikowanie wyników rozmowy
  • Aspekt etyczny
  • Wzbudzanie motywacji
  • Ustalanie celów i sposobów ich ewaluacji

 

PRZEGLĄD METOD OCENY PRACOWNICZEJ:

  • Przykłady różnych arkuszy ocen pracowniczych
  • Metody ośrodków oceny i rozwoju
  • Ocena pracownicza 360 stopni