Cel ogólny szkolenia:
Ideą treningu jest zdobycie istotnych umiejętności menedżerskich.
Cele szczegółowe:
1. Umiejętność formowania celów w sposób, zakładający ich realizację.
2. Umiejętność rozpoznawania kryteriów ważnych dla innych ludzi oraz ustalania środków niezbędnych do osiągania celów.
3. Swoboda w komunikowaniu się – dobry kontakt, wywieranie pozytywnego wpływu na ludzi, elastyczność i skuteczność.
4. Umiejętność odnajdywania i uruchamiania mechanizmów samomotywacji
i motywowania innych.
5. Umiejętność szybkiego reagowania na zmiany.
6. Umiejętność skutecznego myślenia i działania.
7. Umiejętność skutecznej komunikacji.
Czas trwania szkolenia: 16 godzin
Ramowy program szkolenia
ROLA I FUNKCJE MANAGERA:
- Podstawowe funkcje i zadania menedżera – lidera.
- Problemy kierowania – czynnik ludzki, relacje społeczne, formalne i nieformalne czynniki kształtujące sytuacje zawodowe.
- Osobowość menedżera, a skuteczność działania w rolach kierowniczych: cechy sprzyjające i utrudniające realizację celów
- Analiza i doskonalenie własnego stylu kierowania
SKUTECZNA KOMUNIKACJA:
- Techniki aktywnego słuchania
- Przepływ informacji, poziomy i rodzaje komunikowania, funkcje procesów komunikacyjnych, kontakty interpersonalne a formalne, pośrednia komunikacja organizacyjna.
- Język przywódcy – czyli jak być przekonywującym?
- Dwustronność przepływu informacji
- Udzielanie informacji zwrotnej
MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW:
- Motywacja – mobilizowanie, tworzenie motywacji finansowych i pozafinansowych, zarządzanie jako zaspokajanie potrzeb ludzkich, wartości i modele sukcesu.
- Kiedy ludzie są zdemotywowani?
- Czym motywować pracowników? – potrzeby pracowników
- Jak motywować? – techniki motywowania
OCENA PRACY:
- Ocena formalna i nieformalna
- Błędy oceny – jak ich unikać?
- Sposoby prowadzenia rozmowy oceniającej
- Jak chwalić pracowników
- Jak udzielać reprymendy pracownikom
- Informacja zwrotna – konstrukcja informacji zwrotnej, umiejętność rozróżnienia oceny od opisu, kiedy udzielać informacji zwrotnej i jak ją przyjmować
- Ustalanie celów i wyciąganie wniosków
ROZWIJANIE PRACOWNIKÓW:
- Delegowanie zadań i uprawnień
- Elementy myślenia twórczego i asertywności.
- Zasady coachingu
TRUDNE SYTUACJE W KIEROWANIU LUDŹMI:
- Dyscyplinowanie pracowników (formalny i nieformalny sposób dyscyplinowania, zasady udzielania upomnień i nagan prowadzenie rozmowy dyscyplinującej)
- Sytuacje trudne i procesy podejmowania decyzji – indywidualne i grupowe rozwiązywanie problemów.
- Rozwiązywanie konfliktów (dynamika konfliktu, indywidualne style reagowania w sytuacjach konfliktowych, strategie rozwiązywania konfliktów)