Cel ogólny szkolenia:
Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom wiedzy w zakresie syndromu wypalenia zawodowego oraz mechanizmu i technik radzenia sobie ze stresem
i trudnymi sytuacjami w pracy zawodowej. Uczestnicy rozwiną umiejętności konstruktywnego radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym a także rozwiną kompetencje w obszarze motywacji i komunikacji interpersonalnej.
Cele szczegółowe:
1. Umiejętność zaobserwowania syndromu wypalenia zawodowego
u siebie i u swoich pracowników.
2. Wiedza jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu oraz znajomość znaczenia zachowania harmonii pomiędzy poszczególnymi sferami życia.
3. Umiejętność formowania celów w sposób, zakładający ich realizację.
4. Umiejętność rozpoznawania kryteriów ważnych dla innych ludzi oraz ustalania środków niezbędnych do osiągania celów.
5. Swoboda w komunikowaniu się – dobry kontakt, wywieranie pozytywnego wpływu na ludzi, elastyczność i skuteczność.
6. Umiejętność odnajdywania i uruchamiania mechanizmów samomotywacji i motywowania innych.
7. Umiejętność szybkiego reagowania na zmiany.
8. Umiejętność skutecznego myślenia i działania.
9. Umiejętność skutecznej komunikacji.
Czas trwania szkolenia: 8 godzin
Ramowy program szkolenia
STRES ZAWODOWY:
- Istota stresu zawodowego
- Dobry” i „Zły” stres, czyli rola stresu w naszym życiu
- Jak radzić sobie z objawami stresu?
- Jak nie dopuszczać do sytuacji stresowych? – profilaktyka
JA I PRACA – AUTODIAGNOZA:
- Moje relacje z moja pracą
- Aspekty: kontroli, nagradzania, społeczności, wartości a syndrom wypalenia zawodowego
- Analiza transakcyjna – role grupowe, kto najszybciej się wypala?
- Analiza transakcyjna – relacje a wypalenie i poziom motywacji (aspekt społeczności)
WYPALENIE ZAWODOWE W TEORII I PRAKTYCE:
- Czym jest wypalenie zawodowe?
- Objawy i przyczyny wypalenia – odwołanie do doświadczeń uczestników
- „Czy jestem w grupie podwyższonego ryzyka?” – analiza czynników z własnego otoczenia zawodowego uczestników
- Indywidualne predyspozycje oraz inne czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia syndromu wypalenia zawodowego
ŚWIADOMOŚĆ CELU SWOICH DĄŻEŃ W PROFILAKTYCE SYNDROMU WYPALENIA ZAWODOWEGO:
- Znaczenie stawiania celu w życiu zawodowym i prywatnym
- Strategie stawiania celu
- Znaczenie spójności celów
- Hierarchia ważności celów
ZASADY PRZEKAZYWANIA INFORMACJI ZWROTNEJ:
- FEEDBACK – twórcza analiza niepowodzeń. Analiza aktualnej sytuacji
- Regulowanie skali odbioru
- Kreowanie właściwej atmosfery
- Skuteczna komunikacja. Różnica między opisem a oceną
- Opis zachowania, które powinno być zmienione
- Opis pożądanych zachowań
- Poszukiwanie wspólnych rozwiązań
- Osiąganie porozumienia
- Formy i przykłady pytań: otwarte, zamknięte, wprost, alternatywne, sugerujące, odroczone i przejściowe
SKUTECZNE CHWALENIE I KONSTRUKTYWNA KRYTYKA:
- Rozumienie i przygotowanie się do sytuacji stanowiących wyzwanie
- Opór i radzenie sobie z oporem
- Podnoszenie morale, motywacja i zaangażowanie
- Funkcje ekspresji niewerbalnej
- Afirmacje, Parafrazy i odzwierciedlenia
- Komunikaty JA
MOTYWACJA
- Motywacja wewnętrzna a motywacja zewnętrzna
- Hierarchia potrzeb
- Motywatory płacowe i pozapłacowa
- Teoria „Góry lodowej”
- Znaczenie odnalezienia harmonii pomiędzy pracą zawodową a życiem prywatnym